torsdag 10 maj 2012

Framförgående/ framåtsändande

Ja nu börjar det bli dags att börja lära in detta moment. Jag själv föredrar att kunna alla momenten och sedan finslipa på dem. Vet att många kör ett moment och tränar in det så att det sitter och sedan tar nästa. Jag är lite av naturen så att jag kan lite av allt och sen så går jag in på djupet på specifika saker vart efter.
Jag har mycket kvar att träna in och finslipa på de moment vi kan, men jag känner att jag vill påbörja träna in framförgående så man kan träna även på detta.
Det finns en hel del olika metoder för att lära in detta moment och är lite nyfiken på hur /vilken metod ni använde för att lära in framåtsändande / framförgående?
Det finns ju bland annat metoder där man hänger upp en leksak i ett träd och går emot den och tränar in "före" på det viset, targetstick, musmatta som de ska gå emot och en del som bara inväntar att hunden tar ett steg fram och klickar. Det finns mängder med olika metoder och det är alltid intressant att höra hur andra har gjort och varför man valde den metoden.
Så kom gärna med alla tips och råd som ni kan!


2 kommentarer:

  1. Det finns många olika sätt, som du redan nämde. Vi tränade faktiskt först med musmattan (jag har fått tips att använda musmatta till "snabba" moment och targetsticka till "långsamma". Det lär funka bra senare när man tränar in tex saktagående i framåtsändande) och använde kopplet så att Ester så småningom förstod vad som gällde. Klicka in när Lyra trampar på musmattan, öka avståndet sakta och när hon känns säker så kan man koppla henne och hålla i kopplet. När hon vill till musmattan så fortsätter ni på som vanligt, med kopplet på. Sedan kan du träna in tex. "Före" och ställ dig bakom Lyra och kommendera - när hon går mot mattan så följer du efter. Fortsätt bara och nöta in. Sedan kan du ta bort mattan och fortsätta göra samma sätt. Ibland behöver hunden kanske lite stöd med att gömma någon leksak i tex trädet eller bland höga gräs och kommendera henne - och följ sedan efter henne. Vi gjorde också såhär: Jag kommenderade Ester, hon begav sig framför mig och började gå, jag följde efter och när hon gjorde snyggt framförgående så klickade jag och kastar bollen över hennes huvud och så får hon springa efter och ta sin belöning. Se också här: http://www.youtube.com/watch?v=NFE0lxYGAbU&feature=player_embedded

    Håller med dig att träna in flera moment och finslipa på dom, än att bara fokusera på ETT, vilket jag antar kan bli långtråkigt för både hunden och för tränaren...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det fanns så otroligt många så jag visste liksom inte vilken man skulle "välja" =). Tack så hemskt mycket för så utförlig förklaring! Låter som en bra plan att börja med och sen känna efter hur man tycker det funkar och antingen köra på eller testa en annan metod.
      Jag tänkte där precis i början, visar du du något kommando för hunden alls där? Typ "där, dit titta" eller visar med handen? Och klickar du även där och belönar framåt på en gång? Måste väl vara bra att belöna framåt redan från början då det är dit man vill att det ska?

      Nu åker musmattan fram =)

      Radera