onsdag 23 maj 2012

Struktur

Igår gick jag ner till ängen som bara ligger någon min från där jag bor. Intill finns det en liten lekpark och om sidorna om ängen så är det gågator. Ett rätt bra ställe att träna lydnad med störningar måste jag säga. Jag har lite svårt att ta mig i kragen och gå ut och träna lydnad ute då jag mest är inne och finslipar på momenten. Men nu när gräset vuxit tillbaka på ängen (det var tidigare ett stort lerhav för de har byggt om och grävt upp allt) så har man inga ursäkter längre.
Vi tränade lite:
Ingångar, Funkar väldigt bra förutom att Lyra har en tendens till att springa för fort och kommer lite långt bakom mig även om hon kommer och sätter sig intill mig. Hon sätter sig oftast bra och rakt, ibland något snett eller lite för långt bak.
Bakdelskontroll, med hjälp av en liten bit kartong. Funkar bra hon föler hyffsat bra i högervarv och bättre i vänstevarv såklart.
Ställande under gång, har mycket kvar att träna på där. Hon är fortfarande inte helt hundra på vad det verkligen innebär och sätter sig ibland och tar ofta ett till två steg till efter jag sagt "stå". Jag tar lite hjälp av kartongbiten där ibland för den vet hon att hon ska stå kvar på.
Linförighet, Vi har massor med jobb kvar där. Hon går lite för långt ut från mig och vi måste träna svängar och själva gången i mängder. Jag måste även bli bättre på att ha en plan vad det jag egentligen ska göra. Om jag inte bestämmer vad vi ska göra innan vi börjar gå så blir ju jag själv osäker och även Lyra såklart. Det blir stor skillnad på om jag bestämt att jag ska gå till en viss punkt och sen svänga och sen gå och sen helt om osv än när jag bara knatar ut och tar det vart efter.
Jag har för dålig struktur helt enkelt. Jag behöver lägga upp en bättre träningsplan.

Apportering, Här är hon rätt bra, hon sitter bra och väntar när jag kastar och springer fram snart på kommando, men blir lite fånigt glad och ska stå helt stilla med nosen i backen och apporten i munnen och vifta på svansen en liten stund men kommer när jag ger kommando för ingång till mig, hon sätter sig bra och rakt och har kvar apporten i munnen tills jag tar den. Men mer träning på själva greppandet, snabbare och bättre helt enkelt.
Platsliggning, Funkar ju hur bra som helst men ja det är ju inte så svårt när det inte ligger en hund bredvid heller =)
Massa jobb kvar men kul är det!
Och något som kommer höja motiveringen och kunskapen ännu mera är ju att gå på tävlingar, vilket jag ska ikväll! Och med bästa sällskapet - Sofia & Bianca! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar