måndag 7 maj 2012

Söta tassar

Idag så passade jag på och köra lite på klossen bara för jag tycker de är så himla kul. Lyckades till slut montera upp mobilen med massa Macgyver-saker så jag kunde filma hennes små söta tassar. En av gångerna började jag skratta så för hon letade efter godisen som hade fastnat mellan hennes söta små tår =)
Hennes tassar är så himla söta så jag bara ler när jag ser dem!
Körde vänstersvängar och högersvängar runt klossen men filmade inte båda två. Ni skulle se hur lycklig Lyra blev när hon såg "klossen" och hela rummet blev fyllt med glädje. Passade även på att träna "stå" när hon står på klossen och går därifrån så vi tränar mer på att stå betyder stanna kvar. Bör även gå ut och träna lite linförighet men jag kanske tar det i morgon på vägen hem från dagiset istället. Man ska ju sluta när det är som roligast! Lite slarvfel då hon missa klossen lite med tassarna men det är ändå bra att träna bakdelskontroll. Skönt nu när det är ljust på kvällarna så man kan träna ute även på kvällarna och inte bara på helgerna!
Såg även att jag ställde mig lite dumt på sidan om klossen på ena videon, jag står för långt bak om den och det var inte meningen, vi behöver träna precis tvärtom. Hon behöver träna mer på att vara precis i rätt position och inte vara för långt ifrån mig som hon gärna är. Superbra när man kan filma så man ser hennes fötter ordentligt, det är ju inget jag kan se annars direkt.




P.s, hon springer bara av klossen för jag har kastat godisen.

5 kommentarer:

  1. Ser tjusigt ut Emmy!

    Har själv börjar sniffa lite på detta med bakdelskontroll. Försöker läsa till mig teorin och tanken bakom klossträning, men har bara hittat lite sparsamt med text om det...

    Är poängen med klossträningen enbart att hunden ska bli mer medveten om bakdelen och få bättre kontroll över den vilket sen ger en automatisk nytta i momenten (linförighet, fritt följ, ingångar m.m) eller måste man vänja av klossen på något sätt när man väl tar tekniken in i momenten ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Främsta anledningen är just bakdelskontrollen så det bland annat gör snygga ingångar och helt enkelt har bra bakdelskontroll. Sen är det även bra för att de ska lära sig en bra "grundposition". Har de fel position hela tiden får de ju även avdrag för att de kanske sätter sig snett eller går fel. Meningen med klossen är lite att förstärka att de oavsätt vad jag gör håller sig till sin position, ungefär så. För min del använder jag även det för att träna ställande under gång. Lyra vet att hon inte ska gå av klossen om jag inte visat att de är okej. Nu tränar vi ställande under gång medan vi går utan kloss såklart, men att träna de inne på klossen gör det tydligare för Lyra att stå är stanna kvar i position.
      Då kan vi göra en ingång eller nåt, jag säger "stå" och går iväg och hon stannar kvar sen tar jag bara med mig det fast skippar klossen.

      Och ja, man får vänja av dem från klossen sen, fast det är inga problmen och jag har faktiskt bara kört med klossen inomhus, utomhus har jag inte haft den alls men har ändå fått de resultat jag vill ha. Nu finns det säkert andra som inte tycker precis som jag skrivit nu, men det är lite ungefär såhär jag tänker i allafall.

      Radera
    2. Låter ju helt klart som en bra metod. Får ta och läsa in mig på det här :)

      Radera
  2. Hej!
    Kul med en blogg där det händer mycket och att det mesta handlar om Boxer gör ju saken inte sämre. Tack för din kommentar i min blogg. Ja, oavsett resultat är ju känslan viktigast.
    Hit kommer jag fler gånger : )

    Mvh Kajsa å Nellie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Blev väldigt inspirerad och peppad av ditt inlägg i din blogg. Man ska ju inte glömma att man ska göra det för att det är kul och hela världen rasar inte för det inte går som man vill:-) tack det samma!

      Radera