lördag 30 juni 2012

Finslipa

Igår på väg hem från jobbet så hade jag bestämt att jag skulle träna linförighet och "dutta" på blompinnen. Jag var orolig för att jag som vanligt efter jobbet bara är för trött i skallen och skulle gå hem direkt men nu såg jag verkligen till att göra det. Jag inser ju att jag måste börja bli bättre på att gå ner till ängen och träna och finslipa på alla moment. Linförigheten var slarvig i början. Lyra går för långt ifrån mig. Jag började klicka in att de är bara rätt om hon går närmare och efter ett tag så började hon förstå och det gick lite bättre. Måste träna högersvängar tills fötterna blöder känns det som, hon går för långt ifrån. Hon är ju även med på "höger om halt, vänster om allt", men är lite för långsam och sätter sig snett till och från - men hajar vad man ska göra. FINSLIPA FINSLIPA FINSLIPA!

"Dutta" på pinnen är ju för att träna framförgående, sätter den i marken och hon går rakt mot den utan att vända sig och får beröm. Lyra tycker pinnen är väldans rolig och går gärna rakt fram mot den, men Lyra vill allra helst plocka upp den med hennes lilla mun. Man får vara snabb och klicka innan hon tycker att man ska göra det så hon inte får för sig att det är vad man ska göra. Jag varierade avståndet hela tiden och även stod lite bakom och lät henne ha spänt koppel och gå två tre steg mot den. Helt enkelt visa att det är okej att ha spänt koppel då. Men som jag sa tidigare, jag måste säga något till henne, annars så står hon bara och väntar på att jag ska säga något. Hon tittar och viftar glatt på svansen och väntar, och tittar och väntar. Men ja, då får jag väl göra så - hon vill ju uppenbarligen att vi lär in saker på det sättet och då får det bli så.
Jag känner faktiskt nu att det inte alls är så omöjligt som jag kände för några dagar sen. Det är bara ge sig ut och träna träna träna och att ha roligt så kommer det gå vägen. Det lustiga är ju att jag har ju redan ett kommando i vardagen när jag säger åt Lyra att "Gå", och då vill jag att hon slutar slasar bakom mig och går framför mig. Hon håller på och "köper tid" genom att stanna och kolla och nosa på allt bakom mig så jag får stanna upp och vänta och kalla in henne hela tiden. Fast det kommandot är inte direkt något Lyra skuttar av glädje av, utan gör det mer bara för jag säger det.
Skulle egentligen behöva åka och kolla på när någon kör apell på brukslydnaden så jag får bättre insikt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar