lördag 16 juni 2012

Krymplingen


För tre år sedan så köpte jag mig en gammal ford fiesta som jag hade tänkt att jag skulle övningsköra i. Den kostade bara en 5000:- och det passade alldeles utmärkt att ha ett tag att köra i och sen kanske byta upp sig. Istället för övningskörning så bjöd livet mig på diverse konstiga saker gällande hälsan, jag fick yrselanfall, svåra höftproblem med inflammerad leder, inflammerad tåled och inflammerad handled. Allt detta resulterade i att jag inte kunde övningsköra. Så jag tänkte att jag skulle skrota den, men då kom min vän Mia som bor på samma gata som mig med ett förslag, att vi skulle dela på försäkringen så har vi den båda två. Jag nappade såklart eftersom det innebar ju att jag hade en bil när jag ville, hade ju en given chaufför och det kostnaden blir nästan ingenting när man är två personer som delar på en så gammal bensinsnål bil.
Bilen fick därefter namnet krymplingen efter det att jag hade sönder hela bakrutan då jag stängde igen den på en bänkskiva och vi åkte runt med kartong på bakrutan i kanske ett år innan vi satte i en ny ruta. Den var seg att svänga med, när man gasar får man trycka ner pedalen ordentligt och så vidare, med andra ord så passade namnet krymplingen. I dagsläget så är höften rätt okej, tån är bra för tillfället, handen är nyoperad (för andra gången, opererades för karpaltunnelsyndrom i samma hand förra året) och känns rätt bra, yrseln är kvar, men får sällan de där kraftiga yrselanfallen utan har mer som om jag är på en båt hela tiden. Jag var och röntgade öronbenet i fredags och är remitterad till yrselcenter. Övningsköra är något jag skulle klara av nu.

Sen dök det upp en bil på en annons för någon månad sen, en nissan primera från 97 hos en bilhandlare som jag och Mia nappade på. Så vi stod med två bilar och la ut krymplingen på blocket. En månad in i annonstiden så dör plötsligt krymplingen och vi har slitit många timmar för att hitta felet. Bytt vakumslangar, bensinslangar, tändstift, justerat avstånden på tändstiften, startgas och ja en mängd massa saker. Den startar men sen så dör den. Till slut fick jag en vän att komma och kolla på den som är bilmeck, han öppnar huven och efter en stund ser han att bensinslangen är för lång och det har blivit ett litet veck på den upptill. Han kapade slangen och satte tillbaka den och vips så funkade den igen!
Så himla fånigt att man har letat och tittat och googlat på allt men inte tittat på bensinslangen.. Menmen nu funkar den och i morgon kommer en köpare till den.

Idag på dagen passade jag även på att ta mig en tur ut till Värmdö för att handla lite olika roliga saker och som alltid kommer jag hem med massa hund och kattprylar :)
Lyra blev alldeles till sig när hon fick sin nya leksak och jag blev alldeles till mig när jag hade fått upp tavellisten jag hade köpt =)
Förutom det så har jag även passat på och måla om lite  köket, tvättat, och städat ur krymplingen.
Det enda jag inte har gjort är att äta någon ordentlig mat så det är vad jag tänkte ägna mig åt nu!

Krymplingen!  
Lyras nya kampleksak.




4 kommentarer:

  1. Haha krymplingen! Min fiesta hette Conny ^^ Som den gamla herren han var..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Conny var fint ädelt namn;-). Den nya, Nissan som du körde kallar vi för hulken. Han är stark som hulken om man jämför med krymplingen:-)

      Radera
  2. Så typiskt att det sker, och att det egentligen är ett pyttelitet problem!! Har också hänt oss, med utombordare till våra jollar. Och det några gånger när vi var nere i Medelhavet och seglade, inte roligt när utombordaren inte startar när man var på väg till någon egen strand för att bada och snorkla... Och vi har också varit kvar i en vecka i en hamn i Turkiet då någon del i vår segelbåts motor inte fungerade, och några turkar kom och dök ner i motorrummet och tog upp HELA motorn och lagade den. (och det gick bra, så vi kunde fortsätta vår långsegling...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man blir ju inte lite stressad när bilen ligger ute på annons, men nu är den såld i alla fall=) Ojdå, upp med hela motorn till ytan och mecka är kanske inte vad man hade tänkt sig att göra på semestern=) Vad snällt av dem, eller ja de tog väl såklart betalt men ändå.

      Radera