torsdag 14 juni 2012

Sök & löp

Igår så mötte jag upp Filippa och Ester vid Hammarbybacken för att sedan åka iväg på sökträning. Vi ville ta en liten sväng med hundarna innan eftersom de skulle sitta lösa i bilen sen ihop. Det gick bra men Lyra kan ju vara lite skrämmande ibland så Ester var lite misstänksam i början men sen så gick det bra.  Dom satt sedan som en söt hög i baksätet =)
Kul att äntligen att få träffa Filippa och otroligt söta Ester!  Det är ett riktigt trevligt gäng med tjejer som vi är och tränar med och man lär sig massor och får tips av de andra. Man lär sig ju en hel del bara på att ligga och figga i skogen på hur momenten ska se ut.
Själva sökträningen tycker jag gick bra, detta är ju bara andra gången vi är med och nu körde jag fem korta skick till Lyra. Ca 10 meter ut. Två av skicken så såg hon tydligt figgen innan hon gick ut men de andra gick hon mer eller mindre på lukt. Ett av skicken sprang hon rakt fram på stigen istället men då ropade jag in henne och visade henne rakt ut mot figgen och hon gick bra då. Men i det stora hela är jag mycket nöjd med gårdagens resultat. Lyra tycker ju det är superkul med massa roliga människor i skogen som man ska leta efter - rena rama julafton!

En annan grej som är lite lustigt är hur Lyra beter sig under detta löp. De andra löpen har hon haft det jag kallar "löpludd" i öronen, med andra ord lyssnar inte på vad man säger/en låååång fördröjning. Man blir rätt irriterad efter ett om jag ska vara ärlig. Har varit lite seg och trött och inte direkt brytt sig om andra hundar varit framme och nosat. Inte speciellt sur och grinig mot andra hundar.
Detta löp lyssnar hon jättebra, är lyhörd och jättesugen på att träna. Lydnadsträningen går jättebra och hon är sugen på att jobba. Och ja även sökträningen gick ju jättebra även om det bara är nybörjarövningar. Hon är förvånansvärt pigg och alert och man märker bara av tröttheten inne då hon sover tungt i sin korg istället för att ligga i soffan med mig. Men däremot så verkar hon surare detta löp. I förrgår på väg från hunddagiset så gick hon bredvid mig och skuttade glatt då det plötsligt kom fram en hanhund som hade gått förbi oss, men antagligen känt lukten och vänt och sprungit tillbaka som sprang fram och började nosa henne i baken. Lyra vände sig direkt och sa till med ett högt arg skall. Jag ropade till hundens ägare att hon löper och han får komma och ta sin hund.
Så arg brukar hon inte bli på andra hundar alls och de sa även på hunddagiset i morse att hon verkar vara i en riktigt sur period. När de är på väg ut från boxern och ska gå ut på promenad tittar hon surt på alla hundarna i sina boxar när hon går förbi, men är alldeles lycklig inne i löpboxen med de andra tikarna däremot. Så ja, hon är mycket mer arbetsvillig och lyssnar mycket bättre - men är surare mot andra hundar. Intressant hur de kan vända så i löpbeteende, men nu är hon ju över två år och är ju faktiskt vuxen. Det är ju inte så konstigt att löpet resulterar i lite surare beteende mot andra hundar, även om just Lyra inte är så extremt sur eller aggressiv.  Och i ärlighetens namn så har jag hellre en hund som vill arbeta och är pigg och glad under träning men lite småsur på andra hundar under en period än en som är helt disträ, inte lyssnar och inte går att träna men är glad mot andra hundar.
Sötrumpor på väg till sökträning

Sötnosar på väg hem från sökträning


3 kommentarer:

  1. Det var verkligen roligt att träffa er, och Lyra är så härlig och mjuuuuk hund!!!
    Den nedersta bilden, Lyra ser ut att ha ett stort leende... kanske drömmer hon om någon snygg hanhund? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var på tiden att vi sågs =) Riktigt kul! Ester är ju helt galet gullig också. Man skulle kunna tro att jag brukar lägga Lyra i ett bad med sköljmedel så hon ska bli sådär mjuk=)
      Nejdå Lyra drömmer inte om hanhundar, hon drömmer om att komma hem och lägga sig i sängen. Inte skulle min prinsessa drömma om pojkar! :)

      Radera
    2. Inte det? ;)
      Vi måste ses snart igen för promenad/träning!

      Radera