onsdag 27 juni 2012

Inlärning

Jag är fullt medveten om en del av mina beteenden när det kommer till saker som jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Jag drar mig för uppgiften och känner ingen motivation direkt, jag tänker på det hela dagarna men slarvar med att träna på det. Någon som känner igen sig? J
Jag talar om framförgående. Jag vet inte riktigt hur jag ska lära in det, och största problemet är att jag inte riktigt förstår hur jag ska få min hund att genomföra det. Jag kanske har en smula tro att det kommer bli svårt för henne då hon så himla gärna vill att jag ska ge henne kommando. Om hon inte förstår så vänder hon sig till mig och stirrar duktigt in i ögonen, "okej, jag hajar inte men titta i ögonen på matte slår aldrig fel!". Funkar inte det så försöker hon göra en ingång och sätta sig bredvid mig, "nähä, de funka inte, men detta då?". Och då blir det lite att jag drar mig för att lära in det.
När Lyra inte vet vad hon ska göra så kan hon bli rätt frustrerad och testar allt hon kan och blir lite orolig för att hon gör fel, så jag måste vara väldigt tydlig så att hon förstår. Det passar henne bäst.
Lyra inväntar kommando, hon vill att jag ska ge direktiv och så har hon alltid varit. Hon tar kontakt med mig och "frågar" vad hon ska göra. Om jag tex håller fram en blompinne och väntar på att hon ska nudda den med nosen så står hon bara och stirrar på mig med stora ögon och väntar på att jag ska säga något. Hon väntar och väntar och väntar och väntar, tittar på mig, och väntar och väntar. Om jag rör pinnen lite och säger något - vad som helst så kan hon testa och nosa på den, jag klickar och berömmer med ord och godis. Vi gör om det och hon tittar och tittar och tittar och väntar och väntar och väntar - tills jag gör något sken av att hon ska göra något, då nuddar hon, eller försöker ta pinnen.  Hon vill att jag ska säga vad hon ska göra helt enkelt. Och det är väldigt stor risk för att det blir för tjatigt om jag måste säga något när jag ska lära in momentet under hela inlärningsprocessen. Man vill ju gärna vänta med att lägga in kommandoordet tills man har kommit en bit.
Däremot i spåret så är ju väldigt självständig, så det är ju inte så att hunden inte tänker själv - tvärtom.
Pratade med Sofia här om dagen och fick en del tips och om inte annat blev jag peppad att faktiskt ta tag i det här. Jag måste klara av detta, inget snack om saken! Ska prova lite olika saker jag fick tips av när det inte öser ner regn ute.
Jag måste ta tag i hela lydnadsdelen och träna mängder med mer störningar så hon har bättre fokus. Vi måste finslipa alla momenten och helt enkelt träna mera. Visst så kommer jag ha en hel del tid som går till att plugga till körkortet, men jag måste avsätta rejält med tid för detta också.  Sen har jag gett mig själv lov att inte behöva åka till klubben hela tiden nu när jag måste åka kommunalt, utan kan ta det sen när jag har fått körkortet. Det är verkligen inte roligt att åka dit kommunalt..  Speciellt inte nu när SL endast kör 50 % av turerna mot vad de ska på min tunnelbanelinje.

Bild från skogspromenaden i helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar