tisdag 1 februari 2011

Träna träna träna

Första dagen på hunddagiset gick som jag trodde. Hon hade fungerat jättebra med de andra hundarna och på själva dagiset i sig - men som jag trodde så blev promenaden i hennes värld "lekstund!". "Man behöver väl inte längre gå exemplariskt om det är andra hundar som kanske kanske kanske skulle kunna tänka sig att leka med mig?"
Detta måste det bli ändring på, så direkt efter jag varit på hunddagiset så bokade jag upp träffar med vänner som också har hund. Först ut blev en vän som tidigare var dagmatte till Lyra, som även hon har en boxer "Tintin". Vi möttes upp redan ikväll och tog en timmes promenad. Tintin är ju absolut hennes favoritlekfarbror genom alla tiderna. Jag valde medvetet att gå med honom för jag vet att det skulle bli en utmaning. Jag brukar försöka tänka att om jag nu tänker "hm, ja de blir ju lite jobbigt och dragit då" så är det precis just det man ska göra! Man måste ju möta alla "problem" om och om och om igen tills man löser dem. Men däremot så vill man inte utmana ödet för mycket genom att inte ens låta dem leka. Jag började med som vanligt att hon får inte hälsa först hon sitter snällt och väntar, och väntar tills jag säger att det är okej. Ett kärt återseende kan man lätt säga  :) Sen efter det var det en koppelpromenad  - utan lek med varandra i koppel! Det gick väl sådär, knappt godkänt.. När vi hade gått en stund så kom vi bort till skogen där vi kunde släppa dem lösa och låta dem leka. ( Och även där efter man sitter ner och tar det lugnt innan några koppel åker av, och man ska ha gått ordentligt i kopplet innan). Promenaden tillbaka i koppel gick bättre, bättre kontakt och lyhördhet. Det är bara att träna träna träna, och att vara konsekvent! Det blir alltid lite svårt att veta om lekstunden kommer att hjälpa, eller bara bygga upp ännu högre förhoppningar när man ses nästa gång. Men en hund måste ju även leka och få ha kul som belöning också. Huvudsaken är ju att man får dem att förstå att man inte kommer att leka VARJE gång man träffar en hund, och att man måste sköta sig för att ens få leka.

I morgon är det dags för nästa hundpromenad med en vän och hennes rottis, "Ivra". Men det kommer ju bli "enklare" då äldre tikar är inte riktigt lika glada i att leka som boxerhanar på 2 år :)  Då kan man passa på att verkligen träna kontaktövningar medan man går ihop med den andra hunden.
Tur att man har vänner som vill ställa upp och hjälpa en att träna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar