lördag 26 februari 2011

Framsteg & Lycka

Idag kommer det nog komma lite fler inlägg än vanligt, men det är ju en speciell dag :)



Idag när jag tänkte gå ut och inviga ett av agilityhinderna (ringen) så var vi på väg mellan några hus, och Lyra var en liten bit bakom och plötsligt kommer det ut en glad golden genom en port. Hunden och dennes ägare hamnade så att det var mellan oss två.
Lyra var kanske tre meter från dem på ena sidan och jag kanske fem meter från andra sidan. Istället för att springa fram som Lyra skulle ha gjort förut så bara frös hon, gjorde absolut ingenting. Hon bara tittade på hunden. Så jag kunde gå fram, förbi ägarn och dennes glada golden och fram till henne och koppla utan att hon gjorde något!
Jag har ju lärt henne att bara sitta och stanna kvar om det kommer någon hund när man är ute och går, för hon får inte hälsa utan att jag säger att det är okej. Ja man blir så jäkla lycklig när man får se resultat. Och inte någ med det så längre fram i promenad så var jag och Lyra på väg tvärt över en av ängarna (hon var ju såklart lös) och så närmade de sig två stycken andra lösa, lekande hundar.
Men jag sa åt henne att bara sitta och stanna. De var så nära som 1 meter och lekte, och ville gärna leka med Lyra, men Lyra satt bara still och väntade på vad jag skulle säga. Så när de precis hade passerat så visade jag henne en godis och sa "stanna, kastade den och sen sök!" och då var hon helt fokuserad på att söka istället för att bry sig om de andra hundarna. Sen började vi gå efter dem åt samma håll, men hon brydde sig inte om dem=)

Lite senare så satte jag upp agilityhindret så hon kunde få testa lite. Hon hoppade ju såklart igenom ringen på första försöket. Hon tyckte de var jätteroligt=) Ska bli kul sen när man börjar öka på med fler hinder så man kan springa en mindre bana också. På vägen hem passade jag även på att träna "upp" vilket kan betyda olika saker beroende på situationen, i detta fall så var det att sätta upp tassarna på en träställning. Och den nedersta bilden har jag fått från Pia, den är ifrån innan jag fick hem Lyra.



1 kommentar: