torsdag 17 februari 2011

Crème brûlé

Ibland så kan ju unghundsträning kännas lite som att göra en Crème brûlé.


Man blandar massa olika typer av ingredienser av träning och man hoppas på att dessa ingredienser sedan ska resultera i att ”den sätter sig ” Och sätter sig alla dessa ingredienser så blir det ett underbart resultat som man kan njuta av! Och har det inte satt sig, så är det bara att göra om igen, tills resultatet är att det har satt sig.
Ena dagen så går allt bra, man tänker verkligen ”yes, nu har äntligen allt satt sig!” och nästa dag ”men har vi inte redan passerat detta stadie?”  Men man vet ju att der ät verkligen en sådan period i hundens liv nu, mycket testa gränserna ”för sista gången” . Man vet att den dagen när man vet att man nått de man vill uppnå inom vissa områden – då är man riktigt glad och nöjd med allt hårt arbete!
En helt annan grej som är lite roligt att använda sig av är ”lugnande signaler”.  Jag testade bland annat de på Lyra i morse på tunnelbanan på väg till hunddagiset. Hon får ibland för sig att man behöver pipa lite för hon tycker det är hemskt tråkigt att bara behöva sitta still. Det jag gör är att man låtsas-gäspar så fort hon tittar på en. Hundar använder sig själva av dessa ”lugnande signaler”, man ser ofta att under vissa stressade situationer att hundar börja gäspa.  Men i vilket fall, så jag försökte få henne uppmärksamhet utan att ropa eller så, och varje gång hon tittade, så gäspade jag. Efter två gäspningar, så slutade hon pipa, och började titta upp då och då, för vad jag antar är ”checka av”, och varje gång gäspade jag. Sen satt hon tyst med ett inre lugn. Självklart så måste ju hunden vara ”kontaktbar” vid tillfället detta görs, annars så har det ju ingen direkt effekt.
 De är ju inte så att hon pladask sätta sig och vila om jag började gäspa om vi höll på och tränade på agility. Men i lugna situationer när hon bara ska vara lugn, så fungerar detta rätt så bra. Jag har för mig att det var från boken ” Lugnande signaler” av Turid Rugaas, som jag lärde mig detta.
Tror nog jag ska ta mig en titt i den boken när jag kommer hem, det kanske var något mer riktigt bra som man har glömt bort att man läste?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar