torsdag 3 februari 2011

Trötta kvällar

Mitt lilla yrväder har haft det rätt tufft sen i fredags. Inskolning på hunddagis, ”hårdträning”  på kvällarna med att gå med andra hundar normalt i kopplet och även massa träning med att möta andra hundar när man är promenad. Det är ju inte så att hon är galen och sliter och drar och blir ett monster när vi möter andra hundar, hon är faktiskt väldigt duktig. Men mitt mål är ju att hon ska gå förbi utan att hon egentligen bryr sig. Ett vanligt möte ser oftast ut såhär: Hon går som vanligt, får se hunden, tittar väldigt intensivt, jag tar in henne i kopplet så hon går intill mig och inte kan springa fram till den andra, hon drar inte, utan går intill mig men tittar, precis när man kommer upp bredvid varandra i mötet så kan hon börja dra lite och blir lite ”hypnotiserad” av hunden.  Men hon följer med mig utan några problem. Hon kan vända sig om och titta efter hunden ett antal gånger, men följer med i kopplet utan att dra. Jag har börjat med ett kommando när vi går förbi som är ”kom igen” som man säger på ett glatt sätt, vilket skapar uppmärksamhet, och när hon följer mig istället för att stirra ut hunden så får hon godis och beröm. Det har fungerat väldigt bra att säga de precis innan man kommit upp precis intill den andra hunden, och hon hajar att jag vill att hon följer mig, och går mycket enklare och mer avslappnat förbi.

Kvällspromenaden i tisdags med rottisen ”Ivra” gick hur jäkla bra som helst! Det verkar som att polletten har trillat ner! Hon hade ju några få dragförsök till att försöka leka med henne, men hon inser ju att jag inte kommer att ge mig. Efter bara några min så sa vännen ”det är verkligen jättestor skillnad, hon går jättebra!”
Lyra har verkligen varit trött på kvällarna sen hon kom hem igen, det har ju varit en rätt stor omställning den senaste tiden . Nya rutiner, höga krav och nya omgivningar.  Så jag känner att ikväll och i morgon så får hon bara ”vara hund” inte behöva göra någonting alls.  Hon behöver få vila lite känner jag.
Igår var jag på Marie Söderström-Lundbergs föredrag "Fysträning för hund”. Det bjöds på mycket information som verkligen är bra att ha med sig. Man får lite nytt tänk på vissa områden. Tyvärr så rann tiden iväg lite fort och det var nog en del saker som inte riktigt fanns tid för att gå in på. Man skulle nästan haft en heldag med Marie istället, så man kan fördjupa sig lite mer i vissa ämnen.  Ja en grej som jag verkligen blev häpen var ju att en hunds maxpuls ligger mellan 320-340! Helt otroligt!

2 kommentarer:

  1. Heja Emmy och Lyra!
    Klart att hon blir trött av så mycket nya intryck - helt rätt att bara låta henne vara hund ibland. Och koppelträningen med andra hundar är aldrig fel. Ni kommer få många "vinster" på alla plan av det, fysiskt såväl som psykiskt.
    Kul att ses igår och så glad att Lyra fått en härligt engagerad ägare - fortsätt så!!
    Pia

    SvaraRadera
  2. a hon är verkligen helt slut på kvällarna. Känns bara dumt att försöka "pressa henne" ännu mer. Hon har skött sig jättebra denna vecka på hunddagiset. De sa att det hade gått jättebra, och verkar verkligen charmade av henne:)

    Det är minst lika kul att ha en engagerad uppfödare! Tack!

    SvaraRadera