lördag 12 februari 2011

Kontaktövningar och snölek!

Efter en lååååång natts som så var det dags för en liten vinterpromenad. På schemat idag var kontaktövningar och lite blandade lek/övningar.
Kontaktträningen idag var att träna på att Lyra ska vända sig och ta ögonkontakt med mig när vi stannar i kopplet. Det är verkligen jättebra att öva på det, för de passar även utmärkt vid hundmöten om det blir så att man vill/måste stanna då. För tar hon ögonkontakt så är det jag som är intressant, inte det andra. Sedan nästa övning är när vi kör "sitt-stanna-sök!" Efter att hon har satt sig och stannat när man kastat eller lämnat ett föremål, så ska hon ta kontakt med mig innan jag säger "sök". Hon kan ju redan det här, men det är alltid bra att nöta nöta nöta. Speciellt i den här åldern. Jag gjorde även en liten sökövning när vi mötte andra hundar, och de bara för hon ska tro att hon ska få en uppgift när det kommer en hund och söker kontakt. När hunden kommer emot oss så säger ja bara åt henne sitt, sen visar ja hennes leksak, kastar den intill henne och sen säger stanna. Detta innebär ju att hon tittar ju bara på mig medan hunden går förbi, och sen säger jag sök - och då vill hon bara ha leksaken. Funkar riktigt bra, även om man inte gör hela processen med sitt stanna och sök, utan bara för att hon hajar att jag kanske vill något.

Sen gjorde vi en liten snölekövning. Jag sa åt henne att stanna kvar medan jag gick in en liten bit i djupsnön, jag stannade till då och då och gjorde massa hål med handen i snön, och i någon av hålen släppte jag ner hennes leksak. Sen gick jag tillbaka till henne, inväntade ögonkontakt (vilket hon egentligen har redan när jag kommer tillbaka) sen säger jag "sök!". Det var riktigt kul att se henne springa runt och lukta i alla hål i snön, och även om hon även använder ögonen, så kan hon inte se i vilket hål leksaken låg i, utan måste ju använda näsan för att hitta vilket. Sen hade jag väl kanske inte tänkt på att hon skulle springa och kolla i ALLA hål i snön efter vi hade tränat klart :)

Och här har jag en liten utmaning till er läsare, vart på bilden är hunden? :P

2 kommentarer: