söndag 20 februari 2011

Boxer-race!

Det har varit en blandad helg. Fredagen började jag med att somna innan klockan nio, och vaknade klockan nio på morgonen. Det var en väldigt händelserik fredagskväll som ni kanske förstår :) Som tur var så var Lyra lika trött och hade inga alls problem med att sova samma tider som mig.

På lördagen mötte jag upp Tezzan och tog en promenad med henne och hennes rottis "Ivra". Förutom att det är alltid kul att träffa Tezzan så är det bra träning för Lyra att gå med andra hundar i koppel. Även om hon gör de på hunddagiset, så ska det tränas i vardagen också. Det blev en absolut godkänd runda. Vi har ju gjort så att när jag möter upp dem så måste Lyra sitta ner tills jag säger att de är okej att hälsa när de kommer, sen så är det bara att börja promenaden. Då ska heller inte något mer hälsande eller lekande förekomma, man får "förklara" för henne några gånger att "nej, vi ska inte, gå på". Det brukar släppa rätt fort. Sen så vill man ju även att de ska få leka också, men de är inte först man har gått en bit i koppel och det har gått bra. Samma sak där, vi tar dem åt sidan från gångbanan, Lyra (ja och Ivra också) ska sitta ner, ta ögonkontakt med mig. Detta gjorde hon, för att sedan göra två glädjeryck mot Ivra. Inte min plan alls :). Så efter har gjort det klart för Lyra två gånger att det  är inte okej, och att hon sitter kvar utan halsband på sig, tar ögonkontakt så fick de till slut leka sen. Eller, det är mer Lyra som leker med Ivra, Ivra leker mer "ap ap ap här är det mina regler som gäller, jag kan vifta lite på svansen, men det betyder inte.."  Ivra är så jäkla coolugn, hur bra som helst för Lyra att umgås med, Tezzan har gjort ett bra jobb med henne!
Lördagen fortsatte sedan med film och riktigt god middag med Alexandra. Jag körde på en hängmörad grillad biff med bea och pommes, Alex valde lammracks med potisgratäng och aioli. Det blev även lite blåbärspaj, rödtjut, getost, kex, dipp med morötter och gurka.
Söndagsmorgonen började med kaffe, macka och sen blåbärspaj igen! Efter de kände jag att det var dags att bränna av några av de kalorier man hade vräkt i sig denna helg.. 
Det blev en tur ut i skogen, en liten tur på närmare två timmar. Idag gjorde jag så att för att man hela tiden lättare ska kunna behålla sitt "inre lugn" vid hundmöten, så tar jag med mig mp3-spelaren. När jag lyssnar på musik känner jag alltid en stor harmoni, och då känner ju även såklart Lyra även den också.
Man glömmer ju ofta hur lätt de känner av våran sinnesstämning, och det sista man vill är ju att de ska känna att man kanske stressar upp inför ett hundmöte. Sen så är de rätt kul att inte "höra omvärlden" och förlita sig på att se på hunden vad de är som händer runtomkring.

Lyra och jag försökte första delen av promenaden mest väja för skidåkare, det är ju inte så att de tänker göra det om man säger så. Sen in i skogsdelen där det var "Boxer-race" nästan hela tiden=) Känns så himla bra att bara få låta henne springa, busa, rusa och göra vad hon vill, utan att man behöver ropa eller något. Hon får göra av med den energin hon känner att hon behöver göra av med helt enkelt. De bästa av allt är ju att man behöver inte ropa på henne alls, hon gör sina enorma race, och sen kommer hon tillbaka - utan att jag ropar. Och det är något jag verkligen kan lita på, att hon kommer tillbaka. Och om jag ropar så tvärnitar hon och springer tillbaka. 

Här nedan får ni ett litet smakprov på dagens boxer-race! 




5 kommentarer:

  1. Åh jag saknar den lilla galningen! /yvonne

    SvaraRadera
  2. Lilla Lyran. Hon är söt som socker.
    Brorsan och jag kommer gärna ut till er nån dag och tränar på att gå ordentligt i koppel. Får bli nån dag då jag inte har mördande träningsverk i armarna ;)

    SvaraRadera
  3. Mamma: Ja, jag får ta och komma ut någon helg så kan vi ta en promenad i skogen.

    Sofia: Ja det vore jättekul! Kommer bli riktigt svårt för dom båda, men det är ju bara ge det en heldag så kommer de säkert kunna gå bra båda två. Lilla loppan kommer garanterat göra sina "lekryck". Vi får testa oss fram med olika varianter, de är bara kul om man har en träningskamrat! Våran egen hundkurs =) "gå fint med syskon-kurs"

    SvaraRadera
  4. Que? Boxern är en livlig ras med stort rörelsebehov? Förstår inte vad ni pratar om?!
    Kram
    Pia

    SvaraRadera