tisdag 15 februari 2011

Upp och hoppa! Dags att börja dagen.

Det är lite roligt att min hund faktiskt går upp efter mig! När klockan ringer så går jag upp och börjar göra mig i ordning, ge katterna mat, hälla upp hennes mat och sätta igång kaffebryggaren.

Kanske efter en tio min en kvart så luffsar hon upp, men då går hon inte upp för att vara aktiv, utan förflyttar sig till sin korg i vardagsrummet :)

Efter maten har serverats så är det en liten stunds vila till innan det är dags att bege sig av, till den dagliga träningen egentligen.
Det blir ju träning för henne varje dag. Då jag kan ha henne lös större delen av promenaden till tbanan (Blåsut) så hinner man varje morgon träna inkallning och "håll dig här" när vi går mellan två bostadshus. (håll dig här är så som det låter, hon ska hålla sig här, intill mig tills jag säger det är okej) sen så är det fritt lek en bit. Sen så blir det koppel på, och varje morgon så möter vi en rhodesian ridgeback och får då träna hundmöte.

Upp till tbanan, där hon får träna på att inte bry sig om andra människor utan bara vara passiv, likaså på tbanan.
Sen promenaden till hunddagiset varvas med koppel och lösspringande med oftast något inslag av sitt-stanna- och så går man iväg en bit för att sedan ropa på henne.

På dagarna så får hon ju träning på hunddagiset att gå med andra hundar i koppel. Sen på vägen hem är det samma sak som på vägen dit. Inte undra på att hon sover gott på kvällarna!

2 kommentarer:

  1. Men självklart, det är genetiskt, från denna uppfödare är alla morgontrötta!!
    Pia

    SvaraRadera
  2. Haha Ja då måste man ta och tacka i sådant fall, det är väldigt praktiskt:) Har aldrig träffat så morgontrött hund, jag får till och med ibland gå å putta ner henne för soffan för att hon ska följa med ut på första morgonrastningen :)

    SvaraRadera