tisdag 13 mars 2012

Från gång till gång

Lyra är liten märklig krabat ibland, och även om vi känner varandra så väl så undrar jag fortfarande hur jag ska nå fram till henne med detta med lekrycken. Det finns liksom inte ett "bestämt" beteende från hennes sida att hon alltid gör dem, utan det kommer då och då. Som i helgen tex vi mötte massor med hundar och det fanns inte en tanke för lekryck. Igår när vi gick från dagiset så mötte vi tre hundar på väg ut på promenaden. De två första inga problem alls hon tittade glatt på mig eller gick bara förbi och sen pang den tredje så bara hoppar hon ut. Och även om hon är extremt lättdistraherad med godis och leksaker när vi går förbi hundar så känns det inte som jag lyckas förmedla att det är just det som är bra - att hon inte bryr sig om den andra hunden. Hon är så himla inne på att stalka belöningen så hon förstår inte varför.
De viktiga är ju även att jag förhindrar att hon kommer fram till den andra hunden och att jag får henne att förstå att jag inte tycker det är okej.  Det blir ju lite problem för mig med min vänsterhand / sida då jag är väldigt svag i den efter handoperationen och den nedsatta känseln  att hålla i ordentligt. Är hon på höger sida så funkar det.  Men så kom jag på att då är det ju perfekt om jag köper ett "väktarkoppel". Då har man ju en inbyggd ögla nere från karbinhaken. Och då är det bara trä i handen där så behöver jag inte behöva hålla ihop själva handen utan då är det runt handleden.
Jag kikade runt lite på internet och bestämde mig för ett på fyrbent.se. Jag föredrar ju även syntetkoppel före läderkopppel så det blev utmärkt den modellen de har där. Det är ju även väldigt praktiskt att ha den där öglan när man går inne i stan och det är massor med folk över allt och man vill ha kort koppel utan att behöva vira runt hela handen. Fyrbent har även en jäkla massa bra och smarta saker för hund - absolut värt att ta en svängom på den sidan tycker jag!

"Väktarkoppel med extra handtag"


4 kommentarer:

  1. Har du funderat på hur den andra hunden beter sig? Kan ju även vara något beteende från den som får henne att reagera, iom att hon inte reagerar på alla hundar osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har funderat på det också, det förekommer oftare när den man möter har sin hund på utsidan - alltså deras hund är närmare oss än vad ägaren är, och den försöker dra emot oss och ägaren inte riktigt bryr sig fast hunden är inte framme vid oss eller så. Men hon gör det även i andra tillfällen också. Så även om det förekommer oftare då - så är det inte alltid så. Då hade det varit mycket lättare att "knäcka nöten" :)

      Men hon ska ju inte göra så oavsätt vad den hunden gör, hon ska veta att jag inte tycker det okej. Och att man ändrar beteendet, men för att ändra det måste man lära in det nya vilket man tror man har men så poff så har hon glömt det. Så fort jag har en leksak eller godis så existerar inte den andra hunden, även om hon har sett den.

      Radera
  2. Du vill alltså att hon ska ha full fokus på dig även om du inte har godis/leksak?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det behöver hon inte, de enda jag behöver henne att göra är att ge fan i den andra hunden helt enkelt.

      Radera