söndag 25 mars 2012

Lördagsgodis för alla!

Igår tog jag och Lyra oss en promenad till Enskede hund och katt. Jag har varit osäker på vart det låg och bestämde mig för att ta en promenad i solen dit. Det tog endast ynka ca 20 min att gå dit så det kommer garanterat bli fler promenader dit. Jag gick dit för att köpa på mig lite köttiga ben att gnaga på(lördagsgodis deluxe!) och sen köpa nån korv med färskfoder.
Och nej jag har inte tänkt att börja ge henne färskfoder utan vill endast ha i lite extra protein i hennes mat så hon kan bygga mer muskler bland annat. Jag pratade lite med dem där om just det och sen köpte jag med mig tre korvar. Jag kommer endast tillsätta en mindre mängd på ca 60 g i hennes vanliga mat. Köpte även lite köttiga nötben och en lammnacke till Lyra att mumsa på och gissa om hon blev glad =)
Väl inne i butiken var Lyra allmänt irriterande och extremt dragig i kopplet och lyssnade inte alls på mig. Jag haja inte alls vad det var med henne. Visst vi är i en butik med massa gott men sådär jäkla wrong brukar hon inte vara. När vi gick därifrån och hade gått en 20 m så satte hon sig rakt på asfalten och bajsade. Man undrar ju varför hon inte gjorde det på vägen dit när vi gick nere på ängen?=)

Så ja det förklarade ju hennes beteende, Lyra blir alltid lite dragit och disträ när hon behöver bajsa den lilla rackaren.

Efter det så kom min brorson över och vi glodde på film och åt oförskämda mängder med godis! Om Lyra hade fått välja fritt hade hon gärna legat och sovit med hela hennes mula i hans ansikte hela natten men jag tyckte inte det var en bra idé så jag stängde grinden in till vardagsrummet där han sov. Elliot gillar verkligen Lyra och Lyra gillar VERKLIGEN Elliot. Det är som hon vill krypa ur skinnet så fort hon ser honom.

Snart så kommer några vänner över och det blir en promenad i skogen och ska ev lägga ett spår till Lyra beroende på hur jäkla mycket det blåser inne i djupa skogen.

Lyra och Elliot leker med papperstuss. Ni får ursäkta mitt asgarv i mitten av videon, men Lyras läpp rycker så jäkla roligt när han viftar med tussen framför henne.


"Du, den där klubben du har, kan man få smaka lite av den?"

"Nähä, då sover ja lite istället"
Rädda papperstussen!



Lyra tvångsboxerhånglar med ett skrattande barn =)
Tror ni Lyra uppskattade sitt lördagsgodis?=)

11 kommentarer:

  1. Kul att ni varit på Enskede hund och katt! Hoppas ni gillar deras utbud av mat och att Lyras mage klarar det utan problem. Räkna med att avföringen blir lite hårdare efter när hon ätit ben.
    Lyras blick på den sista bilden talar ett klarspråk att hon gillar maten.. ;)
    Hennes läppryckande i videoklippet känner jag mycket väl igen! :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en trevlig liten butik=) Alltså Lyra ska inte få börja äta kött med ben, lammnacken var ett enstaka undantag som hon kan få någon gång ibland. Och hennes mage var inte helt okej med de då hon kräktes en liten skvätt på natten innehållande hårda små nackbenskotor. Och de är inget jag vill att det ska hända igen. För min del känns det helt enkelt fel att ge henne ben som åker ner i magen varje dag. De andra benen jag köpte är ben för att gnaga på=) Men jag kommer nog fortsätta med tillsätta lite färskfoder i den vanliga maten, men inte denna variant junior. Den var den med mest protein i , men det luktade rätt duktigt med lax om henne sen. Men nästa gång ska jag plocka den med kyckling istället=)

      Ja jäklar vad ja garvar när hon gör sådär, det ser så helt hysteriskt kul ut =)

      Radera
    2. Ja, absolut, anpassa bara efter vad som är bäst för Lyra. Inte heller vi ger Ester ben ofta, mest för tändernas skull där de rensar bort ev. tandsten. Och för att de är goda, enligt henne.. ;)
      Vi brukar också tillsätta lite färskfoder i hennes vanliga mat, och det är bättre än burkmat tycker jag. Euroshoppers burkmat (1000g) innehåller bara 5% kött, och man kan undra vad resten innehåller förutom grönsaker och vatten... Färskfodret innehåller ju mycket mer kött, vissa sorter så gott som 100%.

      Radera
    3. Ja jag kände ju att lammnacke var ju något hon absolut skulle gilla, men det är inte värt att de ska kräkas. Ja färskfoder känns ju ändå som bland de bästa om man vill tillsätta utöver den vanliga maten. Vilken smak gör ni? Luktar det lika gott som Lyra gör efter att ha ätit den med lax?=)

      Radera
    4. Kalvnacke brukar vi ge Ester, men lammnacke har jag inte sett i affären, det kanske var nyhet? Vi brukar ta Vom og Hundemat eller "köttkorven" som finns mittemot VoH:s frys, bl.a. vilt, lamm och ox. Lax (rent lax, utan något annat) har Ester också fått förut men det luktade rejält i köket och om henne... De andra luktade inget efter när Ester ätit dem. Köttkorven och VoH brukar jag såga i tre delar och ta fram en del och tina upp, så på sätt och vis är man lite mer ekonomisk när man bara använder lite varje dag.

      Radera
    5. Oj, det måste ha varit kalvnacke, bara att jag kommit ihåg fel=) Så jag tror inte de har fått det som nyhet med andra ord.
      Ah okej det var VoH som var mittemot, mm bra att veta. Jag kommer ju garanterat inte köpa just denna med lax nästa gång i alla fall=)

      Radera
  2. Se här: http://www.varmdobk.se/index.php/component/content/article/134
    Jag tänker nog försöka komma dit, föreläsningen verkar vara intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de där skulle vara intressant. Speciellt för att sätta sig in i olika typer av utfodring mera. Hundrelaterad info är kul! =)
      Hm sista anmälningsdagen var igår, och den är redan den 28:e.

      Radera
  3. Jag ringde dem idag och de kunde ta emot min anmälan trots att anm.tiden har gått ut igår. Värt att försöka om man är sugen? Hoppas också att det finns tolk tillgänglig..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mejlade dem för en stund sen och fråga om jag kunde få en plats. Håller tummarna!
      Ja om de skulle säga "Emmy", "jävla" eller "flygplan" så kan jag stå till tjänst. Det vore väl en väldigt intressant föreläsning om det var de enda som tecknades på hela kvällen?=)
      Nä men skämt åsido, hoppas du hinner få tag i en tolk till dess.

      Radera
    2. Fick svar från dem, jag fick en plats jag också =)

      Radera