onsdag 28 mars 2012

Långspår

Härom dagen så tog jag mig en sväng ut till min mamma på Djurö. Hon skulle passande nog handla i Mölnvik så jag passade på att gå till Värmdö Bk medan hon var och handlade. Vi tränade på hopp över hinder, platsliggning, ingångar och fotgående. Jag har kommit fram till att fokusen är väldigt väldigt mycket bättre när belöningen är en leksak och inte något ätbart. Är det godis så kan gärna blicken flänga iväg lite extra och andra saker runtomkring är fortfarande intressanta. Leksaken får jag mer fokus från henne av.
Lyra passar även gärna på att själva springa upp på agilityhinder utan att jag sagt något. Ni vet den där stora "stegbryggan" det är en trappa upp och sen ser de ut som en liggande stege och sen ner igen på andra sidan. Träningen på bruksklubben gick bra utan några anmärkningar. Eller jo, en av platsliggningarna när jag gick långt bort så satte hon sig upp, men inte de andra gångerna.

Sen mötte jag upp min mor och åkte ut till Djurö. Jag genast ut i skogen och la de längsta spår jag någonsin lagt till Lyra. Denna gång använde jag mig av 7 apporter varav en var slutapport. Jag gjorde att stort u-spår men med en lite krokig avslutning. Lyra var väldigt väldigt peppad när vi skulle börja spåra och höll en lite för hög fart genom spåret men tog spåret. Hon flängde runt lite under svängen "nere vid u-svängen" men hittade sedan tillbaka till spåret relativt fort. Hon markerade de första fem apporterna väldigt bra men i slutet blev hon nog lite trött och markera dem inte utan notera dem och fortsatte spåra. Jag stannade upp då så hon kunde gå tillbaka till apporten och när hon var framme vid den så gjorde jag som med alla andra ropa och klappa händerna och berömde glatt med efterföljande dragkamp. När vi kom till slutapporten så märkte man att hon lärt sig att efter den kommer det inte fler pinnar och fick en helt annan hållning i kroppen. Jag kopplade loss henne efter att ha berömt och efter en stund gjorde hon som vanligt - spårar mitt spår från sista pinnen ut ur skogen.

Så jag är nöjd med spåret över lag, men något för högt tempo vilket resulterade i lite flängande även om hon hittar tillbaka till spåret. Något trött i slutet men spårar bra.

Nu ska jag faktiskt åka till Värmdö BK igen fast utan Lyra, det är en föreläsning om Färskfoder som jag blev lite intresserad av. Tack Filippa för tipset=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar