tisdag 31 januari 2012

Hundar tränas att upptäcka cancer.

Ja att hundar finns inom vården är ju inget nytt, de kan känna av ett epilepsianfall, varna för lågt blodsocker och massa annat.
Här har de börjat träna hundar att upptäcka tex lungcancer.
"Vad är det då hunden har luktat på under burklocket? Jo, det är en vätska där en patient har blåst ut sin utandningsluft. Det är i den det finns molekyler som luktar om man har lungcancer. Själva hundträningen sker i steg. I ett tidigare skede har dom lärt sig hur lungcancer luktar och nu har man gått vidare till att träna de att urskilja den lukten bland andra lukter."

Läs hela artikeln här

Hundar är bra häftiga på alla sätt och vis! Tycker däremot att det var lite "ironiskt" att det var just en flat som det stod om, då flattarna är en av de raser har "problem" med väldigt mycket cancer inom rasen. Det finns ju separat forskning om varför just flattar har så mycket cancer i rasen.

5 kommentarer:

  1. Tack så mycket!
    Det är sjukt egentligen hur mycket hundar kan med rätt träning!

    SvaraRadera
  2. Det är hur häftigt som helst. Dom som utbildar hundarna är HundCampus i Hällefors där vi var på träningsläger förra sommaren. Superbra lärare och jätterolig och intressant träning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm nu blev jag väldigt sugen på att åka dit =) Ska du dit något?

      Radera
    2. Jag kanske åker dit och hälsar på för min vän jobbar där som instruktör, men jag kommer inte åka dit på kurs i vår eller sommar.

      Radera
  3. Ja asså suck, finns sådana idioter till ägare.
    Dom borde inte ha hund!
    Ibland har jag lust och säga att mina hundar är förbannade på andra men blir lätt så tråkigt rykte då...

    Jadu, när han frågade om det var en katt var jag sjukt irriterad.
    Inte precis så att hans hund liknar en katt mindre än mina. Hans har ju liksom lång päls och är i perfekt "kattstorlek" hehe.

    SvaraRadera