fredag 13 januari 2012

Jag hade fel

Ja jag skrev ju häromdagen i inlägget om understimulering om att Lyra gjorde ett utfall. (vilket hon har gjort förut). Efter de så har ja märkt att hon är lite märklig när de kommer andra hundar. Men idag så insåg jag vad de är hon gör.. Vi var på väg upp till tunnelbanan så stod de en liten mops uppe på perongen. Lyra började dra och bete sig konstigt så jag bestämde mig för att sätta henne rätt nära den andra hunden och bryta uppmärksamheten med ge henne kommando sitt och ge godis och sen "upp" (upp på bakbenen) för att checka av om hon gör det. Anledningen till att jag ville testa detta är för jag tvivlar på att en hund som vill göra utfall tycker de är så himla intressant att stå på bakbenen, ta godis och annat. Sen så satte ja henne igen och så gjorde hon det som jag trodde var utfall. Det är inte utfall i aggressivt syfte, utan det är ett satan "lekutfall".. Hon försöker få igång den andra hunden för att börja leka. Hon har helt enkelt hoppat tillbaka en jäkla massa i utvecklingen för att återgå till valpfasoner=).
Så ja, då är de bara nöta in på nytt att vi inte alls ska hälsa på alla främmande hundar, vi ska inte leka med alla främmande hundar och så vidare. Man tror ju ofta att man är förbi vissa faser men hundar kan ju falla tillbaka i gamla beteenden.
Men nu vet jag vad det är, det känns skönt och de är bara ut och leta hundar att träna på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar