onsdag 18 januari 2012

Konsekvens

Ja handling och konsekvens är ju något man får erfara på både gott och ont.
I morse på vägen till hunddagiset passade jag som vanligt på att göra lite lydnadsmoment och började då med att börja lära in "stå" fast stå kvar under gång. Jag säger stå och går vidare och hon ska stanna kvar. Vi har inte tränat på detta moment tidigare utan bara sitt och ligg under gång. Började träna på momentet och Lyra haja inte riktigt men gjorde sitt bästa som vanligt. När jag lär in nya moment/tricks/ vad som helst så brukar jag visa/ göra momentet några gånger sen bara låta de smälta och sen testa på nytt. Detta är ett sätt som fungerat jättebra för oss.

Men idag så fick vi en liten negativ konsekvens av handlingen. Lyra tolkade in det hela som om att hon inte ska följa med mig på ett negativt sätt, inte positivt sätt som var tanken. Detta märkte jag sen när vi skulle träna ingångar efter som hon är jätteduktig på. Hon kommer rusande i hög fart och kutar in och sätter sig så rakt som hastigheten tillåter.
Men nu när vi gjorde de så när jag ropade - så satt hon kvar.. Och så ropade jag igen och så halvtravade fram och när hon kom fram så bara ställde sig framför mig eller snett vid sidan. Jag försökte en fem gånger men likadant varje gång - även om jag lekte med henne och stojja och klappa och drakkamp.
Så vi får ta och vänta med stå under gång tills hon förstått exakt vad stå betyder. Att det inte är så att hon inte får komma till mig - utan att de är att hon får äran att stanna - och sen komma till mig =)
Det är farligt att de får känslan av att det är negativt i träning, de får ju inga bra konsekvenser alls.

Får köra massa ingångar på vägen hem så hon "glömmer bort" det vi körde i morse och inte tappar sin bra snabba ingångar pga handlandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar