lördag 14 januari 2012

Tyresö Bk

I helgen är det lite ont om egen tid då min kusin ska komma på besök och sova över. Jag visste bara att han skulle komma på dagen idag, men inte vilken tid. Jag hade planerat tidigare i veckan att jag måste, inga men utan måste åka till Tyresö bk för att veta vart det ligger, känna av vad jag gillar stället och sen ta beslut om att kanske byta till den klubben istället de den ligger smidigare till än So-Su bk. Jag klev upp rätt tidigt och tog tbanan till Gullmars och sedan bussen därifrån till Nyfors. På vägen dit så mötte vi lite hundar och Lyra försökte åter igen göra sina lekryckutfall-fjanterier.. Tog upp hennes favvoleksak för att få henne på andra tankar vilket alltid funkar och även denna gång. Väl framme på klubben så tränade vi på inkallningar, läggande under gång, fot, platsliggning och hopp över hinder. Alla momenten börjar de gå framåt med och vi utvecklas hela tiden. Hopp - sitt - hopp går jättebra, Lyra älskar ju att hoppa över saker och upp på saker! När vi skulle gå därifrån så sprang hon själv fram till hopphindret som var på högsta och hoppade över själv utan att jag hade sagt något.

I början blev hon väldigt distraherad av de andra skällande hundarna uppe vid klubbhuset, men efter en liten stund samlade hon sig väldigt bra och ignorerade dem helt. Det blev ett väldigt lyckat besök och nu finns det inga ursäkter att inte åka dit =)

Jag har ju haft lite svårt med motiveringen till lydnadsträningen innan, men jag måste erkänna att nu när mer och mer saker sitter är det faktiskt riktigt riktigt kul! Bara ingångarna som hon hajar nu är ju en sann fröjd att se.
Platsliggningen så körde jag rätt korta pass. Jag la henne, gick bort en bit och sen när jag var där så väntade jag 30-50 sek per gång innan jag gick tillbaka. Sen får vi öka på mer och mer ju mer jag vet att det sitter. En av gångerna så började ju hon smyga efter när jag hade stannat en bit bort, en fin krypande gång hela vägen till matte :) Inte direkt önskvärt, men de är ju bara börja om utan några konstigheter. De andra gångerna funkade det fint.
Sen bara måste jag berätta en grej som hon gjorde som fick mig nästan vika mig av garv. Hon är ju inte helt säker på ordet "fot" ännu. Hon vet typ, men inte riktigt som det brukar vara i början när vi lär in nya saker. Och till er som kanske läst det tidigare så brukar ju Lyra visa alla sina tricks när hon inte riktigt vet. Hon vill ju så himla gärna göra rätt, och de är ju fantastiskt =)
Men i detta fall så hade jag gjort en inkallning, hon satt bredvid mig och så sa jag fot och skulle börja gå. Då började hon släpa hela sidan sittandes framåt med mig! Hahah! Om ni tänker er en ingång där de sätter sig fel och ska korrigera sin position - så gjorde hon med bakdelen men släpade med sidan och försökte samtidigt gå med mig på sida. 

Ja jäklar vad jag garvade, hon är ju för knäpp ibland. Men framöver ska det bli mer besök på klubben för att träna mera av allt, jag tyckte de låg bra till. Jag gick däremot aldrig in i klubbhuset, såg att det var en del folk där. Visste inte om de kanske hade något möte och då vill man inte direkt klampa rakt in.



På vägen tillbaka mötte vi lite hundar och då höll inte på med sina lekryck, utan var mer koncentrerad på mig mig som hon brukar. Mer kontaktövningar och börja om på nytt tills hon minns vad vi faktiskt kommit överens om =)
Ett av hopphinderna

Väldigt praktiskt spegel! Då får man ju koll på hur de står, skitsmart.

Så.. vad gillar ni Lyras bakben?

Platsliggning

Klubbhuset

Innan vi skulle gå hem så fick hon ta sig ett varv på planen då det inte var några andra där.


Galen som alltid =)

7 kommentarer:

  1. Tyresö BK är plättlätt att hitta till, som du säkert märkte. Har bott ett stenkast därifrån nämligen. Så du gick av vid Nyfors? Annars är det ett ganska schysst promenadstråk från tyresö centrum om man går av där också. Lång gräsmatta från start till slut nästan. Tar en kvart att gå cirka. Och då kan man ta både 875, 873 och 872 från Gullmarsplan, vilket gör det ännu smidigare. :)

    Ska bli spännande att höra vad du tycker om klubbfolket. Själv har jag inte vart där, men mailat med dom ett par gånger och fått ett, så att säga, mindre bra intryck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de var ju hur enkelt som helst. Jag däremot är ju oftast helt hopplös när de gäller att hitta =) Jag tog 873 och gick av i Nyfors, nära och bra. Får pröva att gå från centrum någon gång. Jag bodde ju i Tyresö en gång i tiden, men var aldrig i Nyfors.

      Ja de kan ju vara lite knepigt med folk på klubbar ibland. De finns ju tyvärr oftast några som kanske är lite konstiga, speciellt om man har en hund som inte har en "korrekt" färg eller är en riktig bruksras.
      Men jag tänker förutsätta att det inte är någon som är så, det är bäst att gå in med den inställningen=) Hoppas jag får ett bättre intryck än det du har fått sen tidigare, tråkigt när det blir sådär.

      Radera
  2. Men hallåå...

    Låt aldrig någon inbilla dig att boxern inte är en riktig bruksras!
    Eller att Lyra skulle ha några som helst restriktioner för att tävla bruks eller lydnad upp till championatnivå. Men visst finns det tyvärr folk vars livsluft är att försöka trycka ner andra.
    Mitt råd i sådana fall är:
    a) stay calm and assertive - och sopa banan med dem på tävlingen.
    b) hänvisa till SKKs grundregler paragraf 1:3 som lyder:

    1:3 att handla och uppträda på sådant sätt att
    det inte skadar eller motverkar SKK eller dess
    medlemsorganisationer och att inte uttala
    sig nedsättande om enskild medlem.

    Detta står också klart uttryckt i SBKs tävlingsreglemente, överträdelse kan medföra uteslutning ur SKK organisationen, vilket inkluderar SBK och alla rasklubbarna.

    You go girls! Håll huvudet högt och bevisa vilken underbar hund Lyra är.
    Kom ihåg, det finns folk som snackar och det finns folk som GÖR...
    Ignorera folk med dålig energi och hitta ett träningsgäng som ni trivs med och som sporrar och utvecklar er. Det finns otroligt mycket kompetent och kunnigt folk, oxå, på alla klubbar!
    Ses å hörs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej folk får tro och tycka vad de vill, jag skiter i vilket =) Man har på senaste tiden tyvärr fått erfara ett många verkar tro att boxern är en väldigt sjuk ras som inte kan andas pga den kort nosen, att de i princip springer omkring och mår dåligt. Vilket inte är sanning. Men tråkigt att en del tror så. Nu tror jag absolut inte att majoriteten går och tycker så, utan att det är mindre skala, som det är med allt här i livet =)
      Japp och jag / vi ska sopa banan med alla sen! =) Hon är en sjukt smart hund som kan klara allt känns det som.
      Jag förutsätter att ingen skulle ha den inställningen på Tyresö, och att vi kommer hitta bra och vettiga träningspolare.

      Ha det så bra, tacktack =)

      Radera
    2. Tillägg: Jag menade inte att jag anser att det inte är en "riktig" bruksras, utan de har varit en del som uttryckt sig på det viset.

      Radera
  3. Fina bilder! Kul att det går framåt med träningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack=) Ja de känns skönt att man gör framsteg i alla fall, även om det är massor kvar!

      Radera