måndag 9 januari 2012

Märkliga saker sker av understimulering

Ja jag märkte en rätt "intressant" sak med Lyra efter den långlediga helgen. Dagiset var som sagt stängt på onsdag och torsdag så onsdagen började jag med att gå 1,5 tim i skogen innan jag gick till jobbet i 3 timmar. (för er som inte vet så bor jag rätt nära jobbet). Inga problem för lilla loppan det inte. Jag gick hem från jobbet då jag egentligen inte borde ha gått dit alls för jag åkt på en rejäl förkylning. Så ons-sön har jag mer eller mindre legat däckad och Lyra har bara fått korta promenader nere på ängen. Det var även en av dagarna som det bara blev kisspauser på baksidan då jag inte orkat helt enkelt.
På söndagen så skulle jag in till Skanstull för några ärenden och det märktes direkt på Lyra att hon inte var sitt vanliga jag. Hela tiden massa smådragande, okoncentrerad och till de som gjorde mig väldigt väldigt förvånad var att hon gjorde ett utfall mot en hund som bara gick förbi. Vi var på väg ut genom spärren i tbanan och så var de en fralla på väg in några spärrar bort vilket ja inte ens märkte.
Lyra bara plötsligt vände sig om flög fram. Men i samma ögonblick som hon hade vänt sig och gjort utfallet så sluta hon själv. Som om hon inte fattade vad ett utfall var, att de är att hoppa fram och sen inte göra något. Jag sa ju till henne direkt och hon bara vände sig och var jätteglad och vifta på svansen. Som om det var på lek. Jag har aldrig sett henne göra ett utfall mot en hund sådär. Och en kort stund senare så kom de en till hund och jag ser på henne hur hon spänner upp hela kroppen och så säger jag något till henne och hon tittar glatt på mig och viftar på svansen. Så då börja ja leta upp andra hundar bara för att se vad hon gjorde, och varje gång hon såg en hund så låtsades ja bli jätteglad och allt var så kul och skoj så hon skulle tänka "ojoj matte blir glad av andra hundar". Sen poff så var de borta. Lyra är absolut ingen aggressiv hund, och gör absolut inte utfall i vanliga fall. Däremot så har jag aldrig varit med om någon av mina hundar som det är så otroligt många andra hundar som gör utfall mot henne. Däremot har jag fått höra av väldigt många som hon träffat att "vad roligt att hon leker med din, min som aldrig brukar leka"


Lyra har blivit påflugen som valp av just en fralla, helt oprovocerat. Men jag tvivlar på att det var något som hon tänkte, utan de var ren slump.
Jag är 99 % säker på att detta märkliga beteende var ett resultat av understimulans helt klart. Hon är van att få röra på sig ordentligt och så fick hon inte det  - utan fick en koppelpromenad i stan med en sjuk matte som inte alls var glad över att hon gick och smådrog i kopplet.

Men däremot så kommer jag ha extra koll på henne framöver så det inte är så att hon kanske har ont någonstans. Smärta kan ju skapa sådana märkliga beteenden, och snabbt.

2 kommentarer: